FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/02/2021

Polisen befogenhet att ta alkotest

Är det rimligt eller tom krav för polisman som beslagtar körkort efter fortkörning 121 på 90 sträcka

att kräva alkotest ?

Polismannen var ensam i fordonet och överträdelsen bestrids pga förväxlingsrisk

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt skulle jag säga att polisen inte har någon skyldighet att kontrollera alkoholpåverkning generellt i en sådan situation, men det är ju inte orimligt att de skulle göra det. Som utgångspunkt får polisen göra ett alkoholutandningsprov när någon kan skäligen misstänkas för rattfylleri (1§ lag om alkoholutandningsprov). Så finns det något i personens beteende som antyder att hen kan varit alkoholpåverkad i samband med körningen, så får polisen göra ett sådant prov. Polisen får vidare göra ett sådant prov mer som en rutinkontroll utan misstanke om alkoholpåverkan, på förare av motordrivet fordon i nära anslutning till den plats där personen kontrollerats (2§ lag om alkoholutandningsprov).

Bestämmelserna om alkoholtest är alltså bestämmelser som anger att polisen får göra dessa tester, men medför ingen explicit skyldighet. Det är en bedömningsfråga som polisen avgör från fall till fall, men generellt har polisen möjlighet att antingen ta alkoholprov med anledning av att man misstänker rattfylleri, eller som en rutinkontroll.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare