Parallellimport av kläder

hej!

Jag funderar på att starta en egen hemsida där jag säljer kläder efter visst koncept. Tanken är att kläderna ska komma från andra butiker/märken och jag funderar på hur det fungerar. Är det tillåtet att sälja andra företags produkter utan avtal med dem? Det företag jag tänker mig köpa från är esprit, som är ett amerikanskt företag, men verksamt i hela världen.

Har läst om parallellhandel och undrar om det gäller eller om det rör sig om återförsäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Parallellhandel är vanligt i klädbranschen. Butiker köper kläderna från grossister i t ex Ungern och säljer det sedan i Sverige. Parallellhandel får effekten att priser på t ex märkeskläder pressas ner och detta kan ha negativ inverkan på märkets anseende. Varumärkesinnehavare har också anledning att motsätta sig handeln på grund av att parallellimportören får nytta av marknadsföringsengagemang som varumärkesinnehavaren betalat för.

Dock kan detta komma i konflikt med varumärkesrätten. . Esprit har ett mycket omfattande varumärkesskydd, däribland i Sverige och resten av EU. Enligt varumärkeslagen har de ensamrätt på att använda varumärket i näringsverksamhet , VmL 1:10 (https://lagen.nu/2010:1877). Som användning räknas också att sälja varor försedda med varumärket.

När varorna väl är ute på marknaden så brukar man säga att varumärkesrätten ”konsumerats. Då kan de säljas vidare med vissa undantag. Enligt praxis inträder konsumtion endast om varorna kommit ut på marknaden med varumärkesinnehavarens tillstånd. Detta återfinns också i svenska varumärkeslagen, 1:12. Det är en viktig sak att tänka på när du köper in varorna, annars kan Esprit reagera med stämning för varumärkesintrång.

Var noga med att köpa dina varor från bra källor så att du inte av misstag säljer piratkopior. Varningstecken är om varorna har felstavade etiketter eller om de sitter på fel ställen. Klädmärken som Esprit har oftast väldigt tydliga riktlinjer för hur sådant ska vara utformat.

Enligt EU-domstolens praxis så får du också göra reklam för varorna så länge varumärkesinnehavarens anseende skulle skadas eller att konsumenten blandar ihop dig med Esprit. Var mycket försiktig med detta.

Hoppas att jag varit till hjälp.

Philip IdeströmRådgivare