Påkalla fel i dödsbo och ersättning för förvaltning av dödsbo.

En släkting har åtagit sig att ordna med saker efter ett dödsbo. Fixat med räkningar, blommor till begravning. Ordnat så att någon har städat o tömt dödsboet, etc. Nu kräver personen i fråga ersättning för det hen har gjort. Kan man kräva ersättning i dödsboet nästan ett år senare? Detta är inget vi har fått reda på förrän nu när vi fick brev från juristen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag kommer att tillämpa Ärvdabalken (ÄB) eftersom frågan rör arv.

Jag förstår det som att släktingen har tagit på sig att förvalta dödsboet (ÄB 18:1). Kostnader som dödsboet har tex. begravning, bouppteckning, vård och förvaltning ska ersättas ur dödsboet. Dessa kostnader är prioriterade och ska redogöras vid bouppteckningen (ÄB 20:4).

Kostnader för städning och tömning tas upp innan arvsskiftet. Vad gäller det arbetet som släktingen lagt ned på förvaltningen är det inte reglerat i lag. Däremot så bör de ha tagits upp och redogjorts vid arvsskiftet.

I detta fallet verkar det som att dem vill göra gällande en utgift som dödsboet haft som inte beaktats vid arvsskiftet. Vid en felaktig bouppteckning så kan en tilläggsbouppteckning göras om man påkallar detta inom en månad från den dag då man märkt felet (ÄB 20:10).

Sammanfattningsvis så kan man påkalla en felaktig bouppteckning inom en månad från att man upptäckt felet. Däremot så bör släktingen ha vetat om att ersättning för arbetet inte utgått under tiden från dess att arvsskiftet ägt rum.

Hoppas du fått din fråga besvarad och återkom gärna med frågor om du skulle undra något mer.

Allt gott,

Tilde SkånvikRådgivare