FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/04/2017

Överklaga ett riksdagsval

Hur överklagar man ett val?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder till Lawline med din fråga!

När jag svarar på denna fråga så utgår jag från att du menar att överklaga ett riksdagsval. På valmyndighetens hemsida finns det bra information om detta, därför kommer jag referera mycket av deras svar, jag länkar hemsidan längst ner.

Hur överklagar man ett val?

Ett riksdagsval måste fungera korrekt för att på så sätt ha allmänhetens förtroende. Om det finns en misstanke om att något har gått fel så finns det en möjlighet att överklaga valet. Om man exempelvis vill överklaga utgången av ett riksdagsval kan man överklaga detta till valprövningsnämnden enligt 15 kap. 3 § 4 p Vallagen (VL). Denna överklagan kan göras av antingen en person som haft rösträtt vid riksdagsvalet eller ett parti som har deltagit vid valet, se 15 kap. 4 § VL.

Överklagandet av riksdagsvalet ska tidigast ha inkommit dagen efter valdagen och senast inom tio dagar efter det att valet avslutades enligt 15 kap. 6 § 5 p. VL. Överklagandet ska skrivas till Valmyndigheten. Detta ska göras skriftligen, det vill säga med brev eller e-post. I själva överklagandet ska det beskrivas vilket/vilka fel som man anser har begåtts.

När valmyndigheten har fått in överklagandet, lämnar myndigheten över överklagandet till valprövningsnämnden och det är valprövningsnämnden som ska besluta i frågan. Om valprövningsnämnden beslutar att något fel har begåtts kan nämnden bland annat upphäva ett val och förordna ett omval i en valkrets, se 15 kap. 13 § VL. Det går inte överklaga valprövningsnämndens beslut.

Om du vill få fördjupad information och kontaktuppgifter till valmyndigheten, vänligen se Valmyndighetens hemsida. Vidare kan du, på denna hemsida (här) se beslut från valprövningsnämnden.

Om du vill se hur man överklagar andra val än riksdagsvalet, som exempelvis ett kommunalval, se Vallagens 15 kap. Detta kapitel har jag även använt till de lagrumshänvisningar som finns ovan.

Hoppas detta gav klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare