FrågaÖVRIGTÖvrigt13/04/2022

Omrubricering och enskilt åtal

Hej, Jag hade inbrott i min bil och ett ögonvittne som vägrade vittna om inte polisen gjorde en teknisk undersökning av bilen. En kammaråklagare sa på ett möte i Östersund att ”den djäveln hjälper vi inte”. Skrev ett tidningskoncept om denne kamaråklagare och redovisade vad han sagt och vad han heter. Publicerade tidningen. På förhöret hade en chefsåklagare i Karlstad omrubricerat brottet till förgripelse mot tjänsteman. Förhöret handlade om granskning av min tidning som ju är en registrerad periodisk tidskrift. Jag påstod att det är JK som granskar ev. tryckfrihetsbrott. Fick en kopia på ett förundersökningsprotokoll på 80 sidor som var fullt av lögner. Då påpekade jag för förundersökningsledaren att det finns prejudicerande domar från HD om vad förgripelse mot tjänsteman är för något och att detta kräver att tjänstemannen blivit hindrad i sitt arbete. Jag frågade på vilket sätt jag hindrat kammaråklagarens arbete. Inget svar men förundersökningsledaren lade ner förundersökningen och Östersunds tingsrätt befriade mej genom ett beslut från alla anklagelser. Får en åklagare plötsligt bara omrubricera en grov anklagelse till en mindre allvarlig? Vem ska jag väcka enskilt åtal mot, kammaråklagaren, som falskt anklagat mej för utpressning, eller mot chefsåklagaren som falskt anklagat mej för förgripelse mot tjänsteman genom en märklig omrubricering?

Lawline svarar

  Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Får åklagare göra en omrubricering?

Åklagaren har rätt att omrubricera en gärning under hela utredningen. Som exempel kan nämnas när en gärning först rubriceras som försök till mord men senare omrubriceras till misshandel.

Vad jag förstår av din formulering så verkar det dock som att ett nytt åtal väcktes mot dig efter ditt uttalande om åklagaren, snarare än att gärningen ”inbrott” rubricerades om.

Anmäla någon?

Enskilt åtal är åtal som väcks av en enskild person, målsäganden, och inte av åklagare. Vissa brott, exempelvis ärekränkningsbrott så som förtal, får inte åtalas av en åklagare utan lov av den som brottet riktade sig mot. Även vid brott som faller under allmänt åtal kan enskilt åtal väckas om åklagaren beslutar att inte åtala. Enskilt åtal förutsätter dock fortfarande att ett brott har begåtts. Det föreligger för lite uppgifter i frågan för att konstatera att ett brott har begåtts gentemot dig.

En annan möjlighet, som utifrån din beskrivning ligger närmare till hands, är att göra en anmälan till Justitieombudsmannen (JO). JO har till uppgift att granska myndigheter och dess tjänstemän. JO kommer därmed att utreda ditt ärende och meddela ett beslut om huruvida åklagarna har begått något fel.

Sammanfattning

Åklagare får omrubricera en gärning. Som jag förstår din formulering verkar det dock vara fråga om att ett (nytt) åtal väcktes gentemot dig. För att väcka enskilt åtal krävs det att det har begåtts ett brott. Även om det förfarande som du har utsatts för kan ifrågasättas så verkar det inte som att du har utsatts för ett brott. Det ligger därför närmare till hands att göra en anmälan till JO om du anser att du har blivit felaktigt behandlad. En sådan anmälan gör du här

Om jag har missuppfattat någon information i din fråga eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare