Omfattningen av upphovsrätt

Hej! Låt oss säga att jag vill starta en nyhetsblogg på nätet med korta nyheter hämtade från alla möjliga källor. Som exempel rapporterar flera medier (tidningar, TV, Twitter) om en naturkatastrof i Bangladesh. Jag läser om detta på flera olika välkända medier + Twitter och gör sedan en egen kort sammanfattning (med egna ord), utan att direkt kopiera text eller någons upphovsrättsskyddade bilder. Måste jag ange källorna till min information, även fast jag bara sammanfattat händelsen med helt egna ord? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Nej, eftersom du använder dina egna ord för att beskriva händelserna gör du dig inte skyldig till något upphovsrättsbrott och du behöver inte ange källorna. Personerna som har skrivit om de aktuella händelserna har ingen ensamrätt till att beskriva dessa nyheter utan bara rätten till sin egen beskrivning av dem. (En annan sak är att det ibland kan vara schysst att uppge var man fått informationen ifrån så att läsaren kan göra sin egen bedömning av exempelvis trovärdigheten i en nyhet.)

Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare