Omfattas utgångna patent av upphovsrätt?

Hej

Jag undrar om utgångna patent som finns angiven som bild på prv.se hemsida omfattas av upphovsrätten? Får jag använda dessa för att trycka upp till försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Jag tolkar dig som att du undrar över upphovsrätten för själva ritningarna som beskriver patentet.

Huruvida bilderna omfattas av upphovsrätt eller inte kan inte besvaras på ett generellt plan. För att något ska få upphovsrättsligt skydd krävs nämligen att verket når s.k. verkshöjd (se 1 § upphovsrättslagen). Det innebär i korthet att verket ska anses ha tillräckligt med särprägel. Patent, som å andra sidan skyddas av patentlagen, har helt andra förutsättningar för att produkten ska skyddas. Ett verk kan skyddas av både upphovsrätt och patent (s.k. dubbelt skydd) - men dessa skydd har alltså helt olika förutsättningar. Upphovsrätten till bilderna måste alltså undersökas enskilt, och är helt oberoende av om produkten bilderna motsvarar skyddas genom ett patent.

Alltså - om bilderna individuellt uppnår verkshöjd är de skyddade enligt upphovsrättslagen. Jag tror personligen att bilderna uppnår verkshöjd och således skyddas av upphovsrätt (kravet på verkshöjd är förhållandevis lågt). Å andra sidan finns det inget som hindrar dig att fråga upphovsmännen om tillåtelse att använda bilderna, något som de inte bör ha några problem med att ge ut gratis, då detta ligger utanför deras verksamhetsområde.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare