Olovligt förfogande

Hej. Mitt ex har haft mina saker hos sig, vi kom överens om muntligt att han skulle ha dom kvar tills jag kan hämta dom. Nu håller både han och hans flickvän på att försöka sälja mina saker utan godkännande från mig. Jag har bett dom ta bort mina saker från köp och sälj sidor på Facebook utan några resultat just nu. Är det ett brott? Kan jag anmäla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilket brott kan det vara?

Jag tolkar din fråga som att dina saker har legat kvar hos honom från den tid som ni var tillsammans, och inte att de har överlämnats till honom på grund av er överenskommelse om att du ska förvara sakerna där tills vidare. Om jag har tolkat dig rätt har han sannolikt gjort sig skyldig till olovligt förfogande som regleras i 10 kap 4 § brottsbalken.

Olovligt förfogande

För att detta brott ska vara begånget är det tillräckligt att han har dina saker i sin besittning, och att han vidtar åtgärder för att du ska berövas din rätt. Att han har sakerna i sin bostad innebär att han har dem i sin besittning. För att han ska ha berövat dig din rätt räcker det med att han förfogar över sakerna som om han vore ägare till dem. Det krävs inte att han ska ha sålt sakerna eller överlämnat dem till någon annan, utan en annons kan vara tillräckligt för att brottet ska anses vara begånget, 10 kap 4 § 1 st. brottsbalken.

Hur du kan gå vidare

Det verkar som att han har gjort sig skyldig till olovligt förfogande. Jag rekommenderar att du tar en print screen på annonsen och gör en polisanmälan. Det kan även vara en god idé att kontakta Facebook för att be dem ta ner annonsen, alternativt kommentera på inlägget att sakerna tillhör dig så att andra kan se det.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Måns HellbergRådgivare