Olagligt att vidaresälja piratkopierade produkter?

Är det olagligt att sälja en piratkopierad produkt i Sverige och isf vad kan påföljden bli för säljaren?

Säljaren som är en privatperson skriver att det är en "Kina iPhone" och att det inte är original, telefonen har Apples logga och det står "iPhone" på den.

Lawline svarar

Hej,

Att "piratkopiera" Apples logga och "iPhone" (som båda är registrerade varumärken) kan innebära ett varumärkesintrång. Varumärkesskyddet innebär att ingen annan än innehavaren av kännetecknet i näringsverksamhet får använda ett kännetecken som är identiskt eller förväxlingsbart med det skyddade. Innehavaren av kännetecknet kan därmed hindra andra från att använda identiska eller förväxlingsbara kännetecken, se 10 kap. 1 § varumärkeslagen. Varumärkesskyddet upprätthåller sålunda en ensamrätt för varumärkesinnehavaren till varumärket.

Eftersom produkten innehåller helt klart identiska kännetecken kan Apple då hindra personen från att använda deras varumärke. Som användning anses:

1. att förse varor eller deras förpackningar med tecknet,
2. att bjuda ut varor till försäljning, föra ut dem på marknaden, lagra dem för dessa ändamål eller bjuda ut eller tillhandahålla tjänster under tecknet,
3. att importera eller exportera varor under tecknet, eller
4. att använda tecknet i affärshandlingar och reklam.

Personens agerande träffas alltså av punkterna 1-3. Påföljder för säljaren kan bl.a. vara att personen förbjuds att fortsätta med sin verksamhet vid vite enligt 8 kap. 3 §, blir skadeståndsansvarig enligt 8 kap. 4 § och i allra värsta fall straffas genom böter eller fängelse i högst 2 år enligt 8 kap. 1 §. Vid aktualisering av brottsbestämmelsen förverkas all egendom och hjälpmedel vid brott, dvs. den vinst säljaren gjort på att sälja kopiorna och alla telefoner denne har i sitt lager. Alla dessa påföljder förutsätter dock att Apple yrkar på skadestånd/vitesförbud respektive anger brottet till åtal - något som är osannolikt med tanke på företagets storlek. Rent praktiskt riskerar alltså säljaren ingenting, så länge det är en liten verksamhet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare