Olagligt att streama film?

Hejsan! Jag undrar om det är lagligt att streama film och serier via datorn. Exempelvis på hemsidor såsom swefilmer. Alltså, inte ladda upp eller ner, bara se det som finns öppet på nätet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du säkert vet är uppladdning av av filmer på internet inte lagligt. Streamande befinner sig idag i någon form av gråzon och har hamnat mellan stolarna i lagstiftningen och rättstillämpningen. Att streama är idag inte ett upphovsrättsligt intrång enligt URL, men eftersom politikerna och rättstillämparna blir allt mer uppmärksamma på de praktiska problem detta medför är det sannolikt att en lagändring kommer att ske eller att domstolarna kommer att ta ställning till frågan. Idag kan du således streama utan att behöva tänka på repressalier rent juridiskt.

Vänliga hälsningar,

Beatrice RohdinRådgivare