FrågaÖVRIGTÖvrigt25/04/2022

Olagligt att lämna hunden utanför affären?

Är det olagligt att binda upp en hund utanför affären om man bara ska gå in dit i ca 5 minuter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Den här situationen kan vara problematisk på två sätt: dels så kan det anses plågsamt för hunden att lämnas själv ute och dels har du som ägare ett ansvar för din hund som kräver att du har uppsikt över den. Jag kommer därför att dela upp mitt svar i två delar.

Skyldigheter till hunden

Förbudet och straffpåföljden för djurplågeri finns i 16 kap. 13 § Brottsbalken. Vad som anses vara djurplågeri är inte klart definierat i paragrafen och har formats av andra rättskällor såsom avgöranden från Högsta domstolen. Det finns inget tidigare avgörande där någon dömts för djurplågeri efter att ha lämnat sin hund utanför en affär. Trots att det skulle finnas en risk att hunden blir stressad av att lämnas eller påverkas negativt av temperaturen vilket skulle kunna anses vara plågande för hunden men eftersom det rör sig om så kort tid är det mycket otroligt att det skulle anses vara djurplågeri. Det är alltså med största sannolikhet inte olagligt att knyta fast sin hund utanför affären ett par minuter på den här grunden.

Skyldigheter till andra

Hundägares skyldighet att ha uppsikt för sina hundar regleras i 1 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, exakt vad detta innebär definieras dock inte närmare. Vad som krävs kan också vara beroende av hundens tidigare beteende, om hunden tidigare varit aggressiv så krävs närmare tillsyn. Även om att lämna hunden utanför en butik några minuter inte skulle anses vara att brista i tillsyn så finns det ändå anledning att låta bli. Hundägare har nämligen strikt ansvar över sina djur vilket innebär att om hunden orsakar någon annan skada så kommer du bli ersättningsskyldig även om händelsen inte var ditt eller hundens fel (19 § Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter).

Sammanfattningsvis är det alltså lite oklart om det är olagligt att lämna sin hund utanför affären eftersom det kommer bero på hur länge och under vilka förhållanden detta sker. Även om det inte är olagligt finns det finns det anledningar att låta bli såsom risken att någon annan skadar hunden eller tvärtom.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Emma AskRådgivare