Oeniga parter i dödsbo

Jag behöver få råd eller tips i en kommande bouppteckning där syskonen inte

kan tänkas enas. Vad gör man?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar i det följande att din fråga rör bouppteckning i samband med dödsfall.

Det är dödsbodelägarna som ska förvalta boet och vara eniga om vad som sker med dödsboet. Vilka som är dödsbodelägare ( efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare) framgår av 18 kap. 1 § ärvdabalken.

Någon av dödsbodelägarna kan begära att tingsrätten förordnar en oberoende boutredningsman (19 kap. 1 § ärvdabalken, här). En boutredningsman är automatiskt bodelningsförättare och får ta relevanta beslut (17 kap. 1 § äktenskapsbalken, här). Det är värt att notera att boutredningsmannen har rätt till skälig ersättning, vilket ska betalas av dödsboet. Finns det emellertid inte några medel i dödsboet att betala boutredningsmannen med, kan den som ansöker om boutredningsman bli ensamt betalningsansvarig (19 kap. 19 § 2 st. ärvdabalken). Även ansökan hos tingsrätten om boutredningsman är avgiftsbelagd med 900 kr.

Att ansöka om en oberoende boutredningsman är sålunda ett steg i rätt riktning om parterna har svårt att enas, för att kunna medla parterna emellan. Det är dock svårt att mer ingående kommentera fallet, eftersom jag inte har insyn i vad oenigheterna avser.

Har du några frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare