FrågaÖVRIGTÖvrigt29/07/2023

Obetald semester och sjukpenninggrundande inkomst

Jag studerar för tillfället 100% med fullt CSN och är tjänstledig från min tjänst på 100%. När jag övergick till studier så hade jag semester och två veckor obetald semester och sen började mina studier. Min fråga är om jag skyddas av 3 månaders regeln i detta fall och om jag blir gravid nu behåller min sgi från mitt arbete gällande föräldrapenning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar om din semester på totalt fyra veckor har gjort att ditt SGI-skydd fortfarande gäller. Vid besvarande av frågan kommer jag att utgå ifrån socialförsäkringsbalken (SFB).

Allmänt om SGI:

En sjukpenninggrundande inkomst, såkallade SGI är en årlig inkomst angiven i pengar som kan antas komma tillsvidare från arbete i enskild eller allmän tjänst samt från annat förvärvsarbete (25 kapitel. 2 § SFB).

Det krävs att denna inkomst härrör från arbete i Sverige, kommer från ett arbete som kan antas vara i minst sex månader till följd av varandra eller vara årligt återkommande, denna ska också antas uppgå till minst 24 % gällande prisbasbelopp enligt 25 kapitel. 3 § SFB. Gällande prisbasbelopp för år 2023 är 52 500 kronor och det finns att läsa om här.

Semester:

Betald semester är något som likställs med arbete. I en dom från Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD 2018:81) så kom man fram till att uttag av obetalda semesterdagar inte ska jämställas med förvärvsarbete vid beräkning av sjukpenninggrundande inkomst.

Slutsats:

Detta innebär i ditt fall att SGI:n har ”nollats”. Obetalda semesterdagar ligger ej till grund för beräkningen av SGI:n. Jag råder dig för ytterligare information om hur detta påverkar dig och din eventuella graviditet med mera att vända dig till Försäkringskassan.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Melina KarlssonRådgivare