OB ersättning som redan är förbestämt i anställningsavtalet

Anställning på 100% där arbetsgivaren räknar ob som arbetade timmar. Jag arbetar alltså ca 80% men har med ob timmarna betalt som om jag jobbar 100%. Är det riktigt att skriva anställningsavtal på det sättet & finns det nackdelar för mig som arbetstagare med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag dela upp dina fråga i olika felfrågor.

OB

Din arbetsgivare har enligt sin arbetsledningsrätt, rätt att begära arbete vid obekväma arbetstider.

För att du ska ha rätt till ersättning för obekväma arbetstider krävs det att det antingen står i anställningsavtalet eller att det finns ett kollektivavtal som reglerar detta på din arbetsplats.

I ditt fall finns OB ersättningen inskrivet i ditt anställningsavtal, det framgår inte om du är bundet av ett kollektivavtal. Om du eller din arbetsgivare skulle vara det, har du rätt att åberopa kollektivavtalets bestämmelser om det skulle vara till förmån för dig, jämfört med anställningsavtalet (26 § Medbestämmandelagen). I annat fall gäller det som står i avtalet.

Nackdel med avtalet

Nackdelen med ditt anställningsavtal är att det finns en risk med att du arbetar mer OB timmar än vad du för betalt för.

Fördelen med avtalet

Om din arbetsgivare inte begär övertid eller arbete på obekväma arbetstider så har du i princip arbetat mindre för din lön. Dessutom är det en säkerhet för både dig och din arbetsgivare att det inte blivit fel vid löneutbetalningen.

Slutsats

Du får helt enkelt värdera och se hur mycket av ditt arbete som är OB timmar och därefter räkna på om det är mer eller mindre än 20% av ditt arbete.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare