Nekad föräldraledighet

Jag har varit föräldraledig i 9 månader. Jag arbetade tidigare på ett vikariat och fick nu möjlighet att börja arbeta hos samma arbetsgivare igen från och med 23 Juni. Min man ansökte då om föräldraledighet 9 mars. för att vara ledig från 23 juni fram till 23 oktober. Han har nu blivit nekad de tre första veckorna. jag kan inte börja arbeta senare och vår son är för ung för barnomsorg. Är det tillåtet för arbetsgivaren att neka föräldraledigheten med hänvisning till att de inte kan anställa en sommararbetare eftersom att de inte är tillräckligt insatta i verksamheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om föräldraledighet hittar du i Föräldraledighetslagen https://lagen.nu/1995:584. Enligt 13 § ska en arbetstagare som vill vara föräldraledig anmäla detta till sin arbetsgivare minst två månader i förväg enligt 13 §. Detta innebär att din man anmält sig i tid. Det får dock göras avvikelser från bestämmelsen om anmälan i ett kollektivavtal enligt 2 § 2 st vilket innebär att ett eventuellt kollektivavtal på din mans arbetsplats kan ha avvikande anmälningstider.

Arbetstagaren ska enligt 14 § samråda med arbetsgivaren om förläggningen av ledigheten. Om arbetsgivaren och arbetstagaren inte kan komma överens ska ledigheten förläggas enligt arbetstagarens önskemål om inte detta medför en påtaglig störning i verksamheten. Arbetsgivaren kan alltså neka ledighet, men det krävs mycket för att vara en påtaglig störning. Mindre arbetsplatser är vanligtvis känsligare och kan lättare drabbas av påtagliga störningar än större arbetsplatser.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare