Närliggande rättighet till upptagningar av rörliga bilder

Hejsan. Jag har lite huvudbry. Jag jobbar på marknadssidan på Skistar. Jag tog en semesterdag i fredags och åkte skidor i vårt område. Det är så att jag filmade en Halo häromdagen på Vemdalsskalet i Härjedalen och den var så häftig så vi la ut den på vår fb sida Vemdalen Skistar. Den slog till med rekordvisningar och delningar. Hux flux så var den uppe i över 1 miljon visningar och spridit sig över stora delar av världen. Har fått förfrågningar från ex antal olika nyhetsföretag som vill använda detta klipp ex. Weatherchannel, BBC, Reuter, National Geographic m.m men även agenter som erbjuder licens och viss ersättning för att signa mig. Vet inte riktigt hur jag ska agera. Känns som en djungel och lätt att det blir fel.

Aftonbladet har ett inslag med film och intervju också.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Regler om upphovsrätt finner du i upphovsrättslagen (1960:729), här.

Enligt upphovsrättslagen har din filminspelning inte upphovsrätt som sådan, eftersom ett verk behöver uppnå s.k. verkshöjd för att vara skyddat genom upphovsrätt, 1 §. Däremot får din inspelning skydd genom en närliggande rättighet enligt 46 § som i princip omfattar samma rättigheter (men under en kortare period). Innebörden är att du har en exklusiv rätt att förfoga över filminspelningen genom att (1) kopiera filmen och (2) göra filmen tillgänglig för allmänheten.

Att du har exklusiv rätt innebär att ingen annan har rätt till att förfoga över inspelningen utan tillstånd. Du har härmed rätt att förbjuda andra att använda ditt verk, och om någon använder filmen utan tillstånd, att kräva skadestånd. Därmed har du stor frihet i hur du vill använda din inspelning - du får ge s.k. licenser gratis eller mot ersättning om du så önskar.

Avseende hur du ska göra med ersättningar m.m. är det klokt att diskutera med en jurist som kan undersöka dina eventuella licenser och som kan hjälpa dig i längden, om du finner det nödvändigt. Det du bör akta för är avtal där din ersättning skulle bli alltför låg eller avtal som innebär att du överlämnar rätten till din inspelning. Var därför försiktig med vad du kommer överens om. Kom ihåg att du också har en s.k. ideell rätt - dvs. att de nyhetsbolag som visar dn film också måste nämna dig såsom filmare (dvs. få "credit").

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare