När ska något räknas av från arvet?

Jag har köpt en koloni av min mor för 4 år sen, jag har 2st systrar till, om hon skulle gå bort behöver man skriva något arvsbrev för det, kan dom kräva att min arvsdel blir mindre pga detta

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Beroende på hur mycket du betalat för kolonin i förhållande till marknadsvärdet blir det två olika situationer.

Om du köpt kolonin till marknadspris har inte din mors totala tillgångar minskat på grund av försäljningen vilket innebär att arvet storlek inte eller har påverkats och andelarna i arvet ska alltså inte ändras.

Om du köpt kolonin till ett pris lägre än marknadsvärdet kan delar av köpet ses om ett köp med inslag av gåva. Det är inte alltid lätt att avgöra vad gränsen för att ett köp till underpris ska börja anses som en gåva. Om köpet anses ha inslag av gåva kommer skillnaden mellan marknadspriset och det du betalade att anses som gåva. Detta är något som troligen kommer behöva avgöras i en tvist om ni inte kommer överens. Om det anses som en gåva ska den delen som räknas som gåva dras av från din laglott (6 kap 1 § ÄB) om det inte skrevs något speciellt om att så inte ska vara fallet.

Slutsats

Om du köpte kolonin till marknadspris kan dina systrar inte kräva något av dig, men om du betalade ett underpris finns det risk att skillnaden mellan marknadspriset och vad du betalade ska dras av från din laglott. Det behöver inte skrivas något speciellt för att detta ska gälla.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare