När preskriberas en arvsrätt?

Hej! En man dör och han har inga barn och ingen fru. Han har syskon och arvet delas upp mellan dem. Efter fem år dyker ett brorsbarn upp (fadern är avliden sedan länge) som syskonen inte nämnt vid boupptäckningen. Kan han få sitt arv i efterskott? Kan man ta tillbaks pengar från dem som fått dela på arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det är det den avlidnes brorson som dyker upp och vill ha del av arvet. En brorson har då rätt att ärva om hans pappa är avliden (syskonet till den avlidne som frågan handlar om), 2 kap 2 § 2 stycket ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1). Frågan är om hans anspråk har preskriberats, vilket betyder att så pass lång tid har gått att han har förlorat sin rätt. Preskriptionsregler finns i ÄB:s 16 kap (https://lagen.nu/1958:637#K16).

Här beror det lite på vad som gjordes vid bouppteckningen. Om dödsbodelägarna (de övriga syskonen som ärvde) visste att det fanns en till arvinge men inte visste var han bodde och meddelade detta används 16 kap 1 § ÄB. Då ska det ha meddelats att de letar efter denna arvinge i något som kallas "Post- och Inrikes Tidningar", då anses det ha blivit allmänt att dödsboet letar efter denna person. Brorsonen har då 5 år sig på att få del i arvet. Eftersom du skriver i din fråga att det har gått just 5 år, är det datumet som gäller. Har det gått 5 år om några veckor, eller hade det gått 5 år för några veckor sedan? Han kan inte ha gett sig till känna 5 år och 1 dag senare, det är försent.

Om dödsbodelägarna var osäkra på om det fanns fler arvingar (eller visste att det finns någon mer, men inte vet dennes namn eller adress) kan 16 kap 2 § ÄB användas. Där går man tillväga på exakt samma sätt som ovan, men istället för att söka efter en specifik person meddelar man vem som har dött och frågar om det finns några fler arvingar. Även här har brorsonen 5 år på sig att ge sig tillkänna.

Om de övriga syskonen inte visste att brorsonen fanns (eller i vart fall inte sa något om det) har brorsonen 10 år på sig att ge sig till känna, 16 kap 4 § ÄB. Han kan alltså komma efter 5 år och kräva att få ta del av arvet. Då blir det helt enkelt så att de andra syskonen som egentligen fick mer i arv än de har rätt till, får betala tillbaka den delen.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare