FrågaÖVRIGTÖvrigt30/07/2023

När har Sverige jurisdiktion?

Om man t ex använder en dator för olaglig aktivitet utanför Sveriges gränser, sen åker man tillbaka till Sverige och polisen hittar datorn och spår av den olagliga aktiviteten (man bor och är folkbokförd i Sverige) - räknas det då som att brottet är begått i Sverige för att aktiviteten uppdagades där, eller som att det är begått utomlands så att rättsväsendet saknar jurisdiktion?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När har Sverige Jurisdiktion?

Straffrättslig jurisdiktion kan sägas bestå av tre delar:

  1. Lagstiftande
  2. Dömande
  3. Verkställande

Lagstiftande jurisdiktion

När det gäller lagstiftande jurisdiktion finns det generellt inte några begränsningar för Sveriges jurisdiktion.

Dömande jurisdiktion

För att avgöra om Sverige har dömande jurisdiktion finns det främst 4 viktiga principer att beakta:

  1. Territorialitetsprincipen. Principen innebär att domstolen i det land där den olagliga aktiviteten begicks är behörig att ta upp målet i domstol (2 kap 1 § BrB)
  2. Nationalitetsprincipen. Svensk domstol kan som HR åtala svenska medborgare samt personer med hemvist i Sverige som begår brott utomlands (2 kap. 3 § BrB)
  3. Skyddsprincipen. Sverige kan anses ha jurisdiktion över brott som hotar Sveriges säkerhet (2 kap. 3 § BrB).
  4. Universalitetsprincipen: Alla stater, inklusive Sverige, har jurisdiktion över internationella brott (art. 6-8 Romstadgan).  Internationella brott är folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser.

Verkställande jurisdiktion

Sverige får endast vidta verkställande åtgärder inom svenskt territorium. Det innebär t.ex. att Sverige inte får gripa någon i ett annat land.

Har Sverige jurisdiktion i det här fallet?

I ditt fall förstår jag det som att personen har hemvist i Sverige och begår ett brott utomlands. Sverige har då jurisdiktion över brottet enbart om gärningen är straffbar även i landet där gärningen begås (2 kap. 5 § BrB). Svensk domstol får inte döma till ett strängare straff än det som föreskrivs på gärningsorten (2 kap. 5 § BrB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare