FrågaÖVRIGTÖvrigt07/07/2023

När gäller allemansrätt?

Om marken runt en sjö och sjön är privat ägande, gäller allemansrätten då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i Regeringsformen och Miljöbalken.

När gäller allemansrätt?

Generellt gäller allemansrätt i Sverige. Allemansrätten innebär en rätt att tillfälligt vistas på annans mark. Allemansrätt prioriteras således framför egendomsskyddet (2 kap. 15 § 4 st. RF). Vid utnyttjande av allemansrätten krävs dock att hänsyn visas och att personerna inte förstör eller stör (7 kap. 1 § MB).

När gäller inte allemansrätt?

Allemansrätt gäller inte på annans tomt. Tomt är det område som närmast omgärdar ett bostadshus. Hur stort det här området är kan skilja sig åt från fall till fall. Generellt omfattas ett område där fastighetsägaren störs om det vistas människor.

Allemansrätten gäller endast för tillfällig vistelse. Vilket innebär att längre vistelser inte är okej utan att först rådfråga markägaren.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare