När får man häva ett konsumentköp?

Hej.

köpte en bil för 2 v sedan. på en bilfirma. den hade flertalet stenskottskador i lacken.

motorhuven skulle lackas om ockj förardörren skulle lagas där stenskotten var.

skulle hämta ut den 3 dagar senare. motorhuven ser ok ut.

lagningarna på dörren ser hemska ut. ojämna och inte ordentligt ifyllt. och alla skador inte lagade. Man kan inte göra det bättre enl bilfirma och lackeringsfirman. jag var inte nöjd och bilfirman skulle lämna in den på lackeringsfirman igen .

Hur mkt rättigheter har jag med att tex häva köpet om det inte blir bättre. och nu är vi utan bil några dagar. som vi inte planerat. jag förvönyar mig snygg lagning när bilen inte ens är 3 år gammal och kostade 80.000.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om privatpersoner handlar hos ett företag blir Konsumentköplagen tillämplig.

Även om du köpt bilen i befintligt skick har ni kommit överens om att företaget ska åtgärda felen innan du övertar bilen. Det är i alla fall vad jag utgår från utifrån din fråga! Då ska felen ha varit avhjälpta när du får bilen. Av det du skriver framgår det att felen i princip inte var åtgärdade. Jag utläser även av frågan att du talade om för säljaren direkt att du inte ansåg felen avhjälpta, vilket krävs för att du ska kunna kräva en påföljd (23 § Konsumentköplagen, KKL).

Säljaren ska alltid ha rätt att försöka avhjälpa felet först innan du som konsument har rätt att häva köpet (27 § KKL). Om bilen nu kommer tillbaka från lackeringsfirman likadan som förra gången så kan jag personligen inte anse att felet är åtgärdat, utifrån din beskrivning. Då kan du antingen kräva prisavdrag eller häva köpet (28-29 §§ KKL). Du har dock enbart rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig.

Du kan också få rätt till ersättning om du lider någon skada genom att varan är felaktig, vilket man kan diskutera kring eftersom att, som du säger, ni har stått utan bil i några dagar nu. Säljaren kan dock slippa ersättningsansvar om denne kan visa att underlåtenheten av att lämna en felfri vara låg utanför dennes kontroll (30 § KKL).

Sammanfattning

Du kan häva köpet om säljarens avhjälpande inte hjälper. För att häva köpet krävs dock att felet har varit av väsentlig betydelse för dig som köpare. Även ersättning kan komma på tal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare