FrågaÖVRIGTÖvrigt31/08/2023

När en lärare får omhänderta en elevs mobiltelefon

Får lärare omhänderta en elevs mobil upptill 4 dagar ifall man väljer att inte lämna in sin mobil på lektionen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Skollagen (2010:800) (hädanefter SkolL).

När får lärare omhänderta en elevs mobiltelefon?

Ett första tillfälle då en lärare får omhänderta mobiltelefoner är för att förebygga störningar i undervisningen (5:4b st.1 SkolL). Då ska mobiltelefonen återlämnas till eleven senast i samband med att undervisningspasset har avslutats för eleven (5:4c SkolL).

Ett andra tillfälle då läraren får omhänderta mobiltelefoner är för att förebygga kränkande fotografering enligt 4:6a BrB eller annan kränkande fotografering eller filmning av någon som inför eller efter en idrottslektion befinner sig i ett omklädningsrum, en dusch eller annat liknande utrymme (5:4b st.2 SkolL). Då ska mobiltelefonen återlämnas till eleven senast i nära anslutning till att eleven har lämnat utrymmet efter idrottslektionen (5:4c SkolL).

Ett tredje tillfälle då läraren får omhänderta mobiltelefoner är i andra liknande situationer eller om det finns skäl för det för att förebygga kränkande fotografering eller filmning (5:4b st.3 SkolL). Då ska mobiltelefonen återlämnas när skälet för omhändertagandet har upphört (5:4c SkolL).

Beslut om inlämning av mobiler

I förskoleklass, grundskolan, anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan och fritidshemmet får rektorn besluta att mobiltelefoner ska samlas in vid varje skoldags början. Om ett sådant beslut har tagits, ska mobiltelefonerna återlämnas till eleverna vid varje skoldags slut (5:4 d st.1 SkolL).

Vad som gäller i ditt fall

Jag uppfattar det som att din lärare har tagit ett beslut om att samla in alla mobiltelefoner i början av varje lektion i syfte att förebygga störningar i undervisningen. Detta är tillåtet (5:4b st.1 SkolL). Om du hade lämnat in din mobil, så hade du haft rätt att få tillbaka den senast i samband med att undervisningspasset har avslutats (5:4c SkolL). Du har emellertid valt att inte lämna in din mobiltelefon och konsekvensen av detta är att läraren faktiskt får vidta disciplinära åtgärder om den anser att mobiltelefonen kommer leda till störningar i undervisningen (5:6 st.1 SkolL). En form av disciplinär åtgärd är att omhänderta föremål om det står i rimlig proportion till till sitt syfte och övriga omständigehter (5:6 st.3 och 5:22 st.1 SkolL).

Om läraren har omhändertagit mobiltelefonen så ska den återlämnas till dig senast vid den tidpunkt skoldagen är slut. Läraren kan dock vänta med att återlämna mobiltelefonen om du vid upprepande tillfällen tagit med dig mobiltelefonen till lektioner eller om det med hänsyn till föremålets beskaffenhet finns särskild anledning att inte återlämna den. Då ska mobiltelefonen återlämnas tillbaka först när dina vårdnadshavare har informerats om omhändertagandet. Ett omhändertagande får dock inte bestå längre än till och med fjärde dagen efter verkställandet av omhändertagandet (5:23 st.1 SkolL).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare