FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2017

När är det befogat att hävda att någonting är i befintligt skick?

Hej!

Jag undrar när det är befogat att hävda att någonting är i befintligt skick (eg. vad säger praxis och prejudikat)? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Befintligt skick är en mildare form av friskrivning. Det innebär att köparen får räkna med att varan inte är helt felfri och vissa mindre slitningsskador som uppkommer vid normalt bruk får köparen inte reklamera hos säljaren. Befintligt skick används ofta vid försäljning av begagnade varor.

Köparen beslutar själv om varan ska säljas i befintligt skick eller inte. Det finns ingen lag, praxis eller prejudikat som fastställt när det är befogat att hävda att någonting är i befintligt skick. Det avgör säljaren själv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare