FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/02/2018

När är 32 kap i Miljöbalken tillämpligt?

Hej, om ens granne skadar ett träd på ens tomt genom vårdslöshet, gäller 32. kap MB eller inte?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 32 kap 1 § MB är miljöbalkens kapitel om skadestånd endast tillämpligt om en person har bedrivit verksamhet på sin egen fastighet, och därigenom har skadat något på någon annan persons fastighet. Om din granne t.ex. gödslar med giftiga ämnen på sin egen fastighet, som sprider sig till din fastighet och förstör något, är kapitlet tillämpligt. Ett annat exempel är om din granne har sågat ned ett träd på sin egen fastighet, och därigenom skadat ett träd på din fastighet vid fällandet.

Kapitlet är dock inte tillämpligt om din granne t.ex. råkar tappa en tändsticka när denne befinner sig på din fastighet så att trädet brinner upp. I detta exempel bedriver inte din granne verksamhet på sin egen fastighet som har orsakat skada på din fastighet. I detta fall är istället Skadeståndslagen (1972:207), se 2 kap 1 §.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att ställa fler frågor eller kontakta vår juristbyrå via info@lawline.se.

Carl Trolle OlsonRådgivare