FrågaÖVRIGTÖvrigt28/04/2022

Någon beställer saker online med mitt telefonnummer, vad kan man göra?

En person beställer saker på nätet till sig själv men anger mitt telefonnummer. Personen i fråga konsumerar mycket på nätet, vilket leder till att jag ideligen får sms och telefonsamtal från olika logistikföretag som vill lämna över paket till den egentliga beställaren. Det hela är väldigt störande för mig, men jag kan inte få kontakt med personen då logistikföretagen inte vill lämna ut namn och adress till mig. Vad kan jag göra? Helt ärligt känner jag mig lite trakasserad av beställarens nonchalanta beteende. Med vänlig hälsning Person med fel telefonnummer

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

En person som beställer saker i annans namn och uppgifter kan bli dömda för bedrägeri, enl. 9kap 1§ Brottsbalken (BrB). Enligt laglydelsen måste det dock innebära en vinning för gärningsmannen och som jag förstår din fråga har du inte blivit betalningsskyldig för några av de beställda varorna.

Som du skriver så är det sant att logistikföretagen inte får lämna ut uppgifterna till personen. Så mitt bästa tips blir att vända sig till bolaget och be dem ta kontakt med personen i fråga. Om det inte lämpar sig så finns det tyvärr inte så mycket mer man kan ta sig till förutom att byta telefonnummer.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare