FrågaÖVRIGTÖvrigt30/08/2023

Mönsterskydd och upphovsrätts giltigthetstid

Hej! Hur lång blir skyddstiden om man får både upphovsrättsligt skydd och designskydd för en produkt? Blir det så att tiden kombineras, eller utgår man från det som ger produkten längst skyddstid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Designskydd, eller mönsterskydd som det kallas i lagen skyddar specifika detaljer som särskiljer en produkt, dess linjer, konturer, färger och mer. Detta utgår av 1 § mönsterskyddslagen. Upphovsrätt skyddar hela verket egentligen, dock måste verket vara tillräckligt originellt vilket kan vara svårare att uppnå för vissa produkter, det framgår av 1 § upphovsrättslagen samt även av praxis.

De två olika lagarna kan därmed skydda samma produkt från lite olika håll.

Dock gäller skydden olika länge. Mönsterskydd enligt 24 § mönsterskyddslagen gäller i perioder om 5 år och kan förlängas högst till 25 år. Dock gäller upphovsrätt i 70 år från och med att upphovsrättshavaren har dött, enligt 43 § upphovsrättslagen.

Tiden kombineras ej eftersom de är två olika skydd, varav mönsterskydd kräver en ansökan men inte upphovsrätt. Dock vid intrång av upphovsrätten behöver man därmed kunna bevisa att verket, vilket kan vara designen / ritningarna, är tillräckligt originella. Skydden kan därmed skydda lite olika aspekter av verket.

Med båda så gäller de olika skydden deras respektive tid och kombineras ej. Det går därmed att som längst ha produkten skyddad 70 år utöver skaparens död.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare