Mönsterskydd byxor

Hej,

Jag driver ett företag som specialiserat sig på industriell design och designar på uppdrag av olika kunder. En konkurrent till oss saluförde ett par byxor med ett mönster bestående av krokodiler som äter äpplen och som är mer eller mindre identiskt med det mönster som jag har tagit fram på uppdrag av en kuddtillverkare och som vi mönsterhavare till.

Jag anser att företaget har gjort intrång på min mönsterrätt i kommersiella syften och har därmed orsakat oss en sådan skada att den bör rendera i ett skadestånd. Trots upprepade påtryckningar har konkurrenten visat en total avsaknad på vilja till att samarbeta med oss. De är inte i god tro då ett sådant unikt mönster omöjligt kan ha designats oberoende av varandra.

Vilka lagrum har jag som styrker att de är skyldiga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Mönsterskyddslagen är tillämplig och den hittar du HÄR.

I framgår att ett mönster ska vara nytt och särpräglat. Ett mönster anses som nytt om inget identiskt mönster har gjorts allmänt tillgängligt före dagen för registreringsansökan. Ett mönster anses ha särprägel om en kunnig användares helhetsintryck av mönstret skiljer sig från helhetsintrycket av varje annat mönster som har gjorts allmänt tillgängligt före den dag som anges i andra stycket.

Det lagrum som är aktuellt är som innebär att ingen får utnyttja mönstret utan samtycke av den som är innehavare av mönsterrätten (mönsterhavaren). Förbudet riktar sig särskilt mot att tillverka, bjuda ut, marknadsföra, införa eller utföra från Sverige en produkt som mönstret ingår i eller används på eller att lagerhålla en sådan produkt för nämnda ändamål.

Det finns undantag från i 7-7b§§ som inte är tillämpliga då er konkurrent har salufört sin produkt.

Om er konkurrents produkt kan anses ha gjort intrång på er produkts mönsterskydd och ni kan bevisa att skada har uppstått finns det anledning att kräva motparten på ersättning och eventuellt uppkommen skada enligt 36§.

Det är även möjligt att ansvarig för intrånget döms till straffansvar eller böter enligt 35§och domstol kan efter yrkande av er ålägga konkurrenten att vid vite avbryta mönsterintrång, enligt 35b§.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Joakim WahlgrenRådgivare