Mönsterrättens skyddsomfång och brukskonst

Hej,

Jag har en fråga gällande design.

I mitt bolag har vi nu illustrerat en del olika posters.

På vissa av posterna har vi med välkända designföremål med deras specifika mönster och design (exempelvis rörstrands kaffekoppar, hunter boots etc).

Nu undrar jag om vi är tillåtna att ha med dessa illustrationerna i vår produktion?

ser fram emot att höra från er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen mönsterskyddslagen (MSL).

Mönsterrättens skyddsomfång framgår av 5-7b §§ MSL. I korthet innebär skyddet att ingen får använda ett skyddat mönster utan samtycke från mönsterhavaren. Förbudet gäller särskilt att tillverka, bjuda ut eller marknadsföra en produkt som mönstret ingår i. Undantagen gäller fall då mönster nyttjas privat utan vinstsyfte, i experimentsyfte eller i undervisningssyfte eller liknande.

För att veta säkert om ditt företag skulle begå ett intrång behöver jag veta mer om de posters du beskriver. Jag uppfattar det som att ditt företag ska sälja posters som konst och att illustrationerna innehåller de mönsterskyddade produkterna. För detta fall är det enligt min bedömning svårt att säga om ni skulle begå ett intrång genom att sälja era posters eftersom de är illustrationer av den mönsterskyddade produkten och inte kopior, exempelvis koppar. Mönsterskyddet omfattar sannolikt inte mycket mer än produkter av samma slag. För det fallet att produkterna ifråga även har upphovsrättsligt skydd, skydd för sin så kallade brukskonst, skulle detta möjligen kunna utgöra ett större problem eftersom ni då inkluderar ett upphovsrättsligt skyddat konstnärligt verk i ert konstnärliga verk.

En annan tolkning av din fråga som skiljer sig väsentligt från den ovan är om era posters till exempel är avsedda för marknadsföring av de skyddade produkterna som ni är återförsäljare för. I sådana fall bör det inte vara fråga om ett intrång enligt min uppfattning.

Om du inte fått svar på din fråga och kan ge mer detaljer kring ditt fall kan du med fördel lämna en kommentar nedan, så ska jag göra mitt bästa för att besvara din fråga mer detaljerat.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Magnus GustafssonRådgivare