FrågaÖVRIGTÖvrigt14/05/2023

Möjligheten att t.ex. hämta ut paket utan ID-handling

Min mor är 87 år. Hennes körkort går ut 3:e juli-23. Hon vill inte förlänga det eftersom hon inte vill fota sig på nytt. Grejen är att efter körkortet går ut har hon ingen id handling och vill heller inte skaffa något id kort (eftersom hon då måste iväg o fota sig) Hon menar att hon kan avsäga sig behörigheterna på körkortet och ha kvar det gamla körkortet som idhandling. (Hon köper inte min förklaring att när datumet går ut så upphör det att gälla) Vad händer framöver när kortet går ut och hon behöver identifiera sig av någon anledning (hämta ut paket eller liknande)

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Hämta ut paket och liknande utan id-handling

Precis som du skriver så går det inte att använda ett utgånget körkort som id-handling. För att hämta ut paket kan det ibland fungera att legitimera sig med Mobilt BankID genom leveransbolagets mobilapp. Detta kan dock inte göras med till exempel rekommenderade brev eller liknande. Då behövs en giltig legitimation.

Ansöka om ny legitimation uta giltig id-handling

För att legitimera sig utan giltig id-handling vid ansökan om ny id-handling kan din mamma ta med sig en person som kan intyga hennes identitet. Den som följer med dig måste vara godkänd intygsgivare och kunna visa upp giltig id-handling. Det kan vara:

Du kan läsa mer om det här.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis finns det vissa möjligheter att hämta ut paket utan id-handling, men för rekommenderade brev och liknande krävs id-handling. Jag råder dig därför att prata med din mamma om fördelarna med att ha en id-handling.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare