Min döde pappa fick tillbaks pengar på sin deklaration – vem ärver pengarna?

Hej!

Min döde pappa fick tillbaks pengar på sin deklaration.. Vem ärver dom pengarna? Vi barn eller hans sambo?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att det är barnen, eller 'bröstarvingarna' som det står i lagtexten, som ärver den avlidnes egendom och delar lika på denna (2 kap. 1 § ärvdabalken). Detta gäller även för de pengar som kommer tillbaka på din pappas deklaration vilket alltså innebär att dessa pengar ska delas lika mellan dig och syskon.

Det är bara om din pappa har testamenterat sin egendom till sin sambo som pengarna eventuellt ska gå till denne. Även då har dock ni barn ändå rätt att kräva ut er laglott, det vill säga hälften av det som ni hade fått ärva om det inte hade funnits ett testamente (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare