FrågaÖVRIGTÖvrigt23/04/2022

Måste jag radera bilder på mitt ex barn?

Hej! Jag och mitt ex har nyligen gjort slut, han säger nu att jag måste radera foton på hans barn, även bilder som är på mog och han, det är foton som jag har tagit, måste jag radera bilderna på hans barn för att han vill det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Det framgår inte av din fråga om du har bilderna på exempelvis din telefon eller kamera, eller om du har publicerat bilderna, till exempel på sociala medier. För fotografiska bilder gäller att fotografen själv får bestämma om den ska göras tillgänglig för allmänheten (5 kap. 49a § upphovsrättslagen).

I övrigt är publicering av bilder i princip tillåten, och du har ingen skyldighet att radera bilder på dig, ditt ex eller hans barn.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare