Måste ett testamente skrivas ifall man endast vill att gemensamma barn och särkullbarn ska ärva?

Min man och jag äger tillsammans en fastighet. Det finns gemensamma barn och särkullbarn på båda håll. Jag har förstått att vi bör skriva testamente ifall en av oss går bort.

Fastighet 2

Jag ärvde en tomt 1988 efter min fars frånfälle. Min man och jag byggde ett fritidshus på tomten 1990. Jag står som ensam ägare till fastigheten.

Måste ett testamente skrivas eller äktenskapsförord beträffande denna fastighet då vi är överens om att endast mina särkullbarn och våra gemensamma barn ska ärva det den dag vi båda är avlidna.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande arv regleras i ärvdabalken.

Eftersom du och din man är gifta omfattas ni utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen från den avlidna maken. Detta innebär att om din man skulle gå bort så blir du den efterlevande maken och således kommer du få ärva din makes egendom med fri förfoganderätt. Samma sak gäller ifall du dör, dock är det då din make som äger allt med fri förfoganderätt.

När det kommer till den första fastigheten kommer den enligt den allmänna arvsordningen gå till den efterlevande maken. Fastigheten kommer sedan efter er bådas död tillfalla era gemensamma barn samt särkullbarnen. Särkullbarnen kommer då få sin del av sin förälder och de gemensamma barnen av er båda (dig och din make).

Ifall ni vill att den ska tillfalla någon annan efter er bådas död bör ni skriva ett testamente. Vill ni ha någon specifik fördelning mellan barnen bör ni även där skriva ett testamente, just för att det ska vara så tydligt som möjligt och att er vilja kommer fram.

När det kommer till den andra fastigheten gäller det precis samma sak där. Jag rekommenderar er helt enkelt att upprätta ett testamente, just för att inga oklarheter ska ske, och att ni får det precis som ni vill.

För att ett testamente ska anses vara giltigt måste vissa formkrav vara uppfyllda, så som att det ska vara skriftligt och bevittnat av två närvarande vittnen, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken. Om ni skulle behöva hjälp med att upprätta ett testamente kan ni boka tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare