Lösöre vid bouppteckning

Hur bedömer man lösöret vid en bouppteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att förstå vad lösöre är, är det viktigt att först veta att all egendom som inte är fast egendom betraktas som lös egendom (se 1 kap. 1 § jordabalken motsatsvis). Begreppet lös egendom har alltså en mycket vid definition. Den vida definitionen har gjort det nödvändigt att dela in lös egendom i ytterligare underkategorier: lösöre, pengar, värdepapper och andra immateriella tillgångar. Till underkategorin lösöre räknas alla lösa saker som inte är pengar, värdepapper eller andra immateriella tillgångar. Porslin räknas alltså som lösöre. Husgeråd, möbler, kläder, smycken, datorer, bilar, vapen och tavlor är andra exempel på lösören.

Det finns inga lagar som reglerar värdering av det inre lösöret. Utgångspunkten för värdering brukar vara att förhålla sig till marknadsvärdet, det vill säga vad ni skulle kunna få vid en eventuell försäljning av lösöret (vilket sker genom en objektiv bedömning). Dock när det gäller inre lösöre skulle värdet ibland kunna bli mycket lågt om man utgick ifrån marknadsvärdet. När det gäller lösöre brukar man istället, för att det ska bli rättvist, utgå ifrån uppskattat bruksvärdet. Detta värde inriktar sig på det "upplevda" värdet lösöret har hos er personligen, som betingas av hur ett lösöre uppfyller era behov. Bruksvärdet brukar oftast ge ett högre värde än marknadsvärdet, eftersom att andrahandsvärdet på begagnat lösöre exempelvis kan vara relativt lågt.

Regler om bouppteckning finner du i 20 kap. ärvdabalken (ÄB). Vad som ska antecknas i bouppteckningen står i 20 kap. 3–5 §§ ÄB. När du skriver bouppteckningen kan det kan vara bra att använda den blankett som finns på Skatteverkets hemsida, som du kan ladda ner här.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga! Återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Vänligen,

Yekta KeskinRådgivare