FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt14/07/2014

LOB och körkortstillstånd?

Hej Jag blev omhändertagen för fylla (sk LOB) vid 3 tillfällen mellan 2007-2009, alla tre gånger var helt vanliga krogkvällar med ovanligt mycket dricka som slutade i att jag däckade i tunnelbanan eller på nattbussen på vägen hem. Jag har aldrig kört rattfull, varit aggressiv eller begått några brott. Nu ska jag ansöka om körkortstillstånd för första gången i mitt liv och är orolig att jag kommer få avslag från Transportstyrelsen pga dessa LOB:ar. Så min fråga är, behöver jag vara orolig? Dvs sparas detta i belastningsregistret och i så fall hur länge ligger det kvar? Tack för er tid!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Efter ett omhändertagande enligt LOB skickas uppgiften till Transportstyrelsen och blir en belastning i körkortsregistret. För dig som inte har körkort men söker körkortstillstånd betyder en LOB ingenting men två LOB:ar eller flera innebär avslag på körkortstillståndet och en spärrtid på tolv månader räknat från sista LOB:en. Eftersom din senaste LOB skedde under 2009 borde detta inte påverka din ansökan för körkortstillstånd. Uppgifterna i körkortsregistret rensas efter två år.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare