FrågaPROCESSRÄTT01/04/2014

Litispendens

Hej Lawline!

Har en fråga angående laga forum. Om två bolag stämmer varandra, så de båda är att se som kärande och svarande. Det ena bolaget har sitt säte i t e x Sundsvall och det andra bolaget har sitt säte i Umeå.

Som jag har förstått det så är enligt RB 10:1 rätten i den ort där svaranden har sitt hemvist, och för juridiska personer där styrelsen har sitt säte. Men hur blir det i detta fall då både är kärande och svarande?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns ett processhinder som kallas litispendens, se RB 13:6. Enligt lagrummet får inte en ny talan angående en fråga som redan är under rättegång mellan samma parter upptas till prövning. Detta processhinder förbjuder således två samtidigt pågående rättegångar om samma fråga, dvs. samma sak.

För att avgöra om det är samma fråga i de båda processerna gör man ett hypotetiskt prov. Man frågar sig då om en tänkt lagakraftvunnen dom i anledning av den först väckta talan skulle ha lett till avvisning av den senare väckta talan p.g.a. den först väckta talans rättskraft. Om svaret blir ja, ska den andra talan avvisas p.g.a. litispendens. Enkelt beskrivet innebär rättskraft att en fråga som slutligt har prövats av en domstol inte ska kunna omprövas i en ny rättegång, se RB 17:11 och RB 34:1. Om en part väcker talan om en fråga som är rättskraftigt avgjord ska talan därför avvisas.

Detta får till följd att den först väckta talan hindrar den senare väckta talan om dessa avser samma fråga.

Detta bidrar dels till att resurser inte i onödan läggs på två processer om samma fråga och dels att det inte meddelas motstridiga domar.

Det finns också en bestämmelse om att svaranden i den först väckta talan kan vilja väcka s.k.genkäromål. Enligt RB 14:3 gäller att om svaranden (dvs. svaranden i det första käromålet) till gemensam handläggning vill väcka talan mot käranden om samma sak eller en sak, som har gemenskap med denna, eller rörande fordran, som kan gå i avräkning mot kärandens, ska målen handläggas i en rättegång. Käromål, som sålunda förenats med huvudkäromålet, är genkäromål.

Bestämmelsen i RB 14:3 gäller dock inte om talan väckts vid olika domstolar,(vilket är fallet i din fråga) då gäller istället RB 14:7a där det stadgas att om det handläggs vid två eller flera tingsrätter eller vid två eller flera hovrätter mål mellan vilka råder sådant samband som avses i bestämmelsen RB 14:3, får Högsta domstolen efter ansökan av part eller anmälan av tingsrätt eller hovrätt förordna att målen skall förenas i en rättegång vid en av domstolarna, om detta har väsentliga fördelar för handläggningen av målen och det inte innebär betydande olägenhet för någon part. Om det visar sig vara lämpligt, får den domstol som ska handlägga målen särskilja dem.

Kontentan av detta är således att rättegången mellan parterna kommer hållas där den först väckta talan väcktes om inte svaranden i den först väckta talan väcker genkäromål, i sådana fall gäller enligt RB 14:7a att HD efter ansökan av part eller anmälan av tingrätt får förordna att målen förenas i en rättegång vid någon av domstolarna. Och om förutsättningar för kumulation inte föreligger bör det senare käromålet vilandeförklaras enligt RB 32:5 tills det första avgjorts.

Jag hoppas att svaret varit till hjälp.

Vänligen,

Elin DahlbergRådgivare