FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/01/2016

Leveranssätt vid nyttjande av ångerrätt

Hej!

Jag har köpt ett hundkoppel på nätet som jag ångrade och ville returnera varan. Säljaren har skrivit i ångerrätten att de bara vill ta emot returer direkt till dem, inte till utlämningsställen och om de måste hämta på sådant ställe står det att de tar ut en avgift men inte hur stor. får de göra så? De vill helst att man skickar som företagspaket från dörr till dörr som då skulle kosta mig 195: - i returfrakt.

Enl. konsumentköplagen står det ju att jag får returnera hur jag vill bara varan når säljaren intakt inom 14 dagar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har köpt en vara över internet vilket innebär att frågan bedöms enligt reglerna i distansavtalslagen (DAL).

Din första fråga gäller om företaget kan ta ut en avgift för att du väljer att lämna tillbaka en vara vid ett utlämningsställe. Enligt 2 kap 13 § DAL ska konsumenten vid användandet av sin ångerrätt sända varan till näringsidkaren. Att lämna tillbaka varan vid utlämningsstället är inte att lämna till näringsidkaren vilket innebär att du inte har rätt att lämna varan vid utlämningsstället. Enligt 2 kap 15 § 1 p. DAL ska konsumenten ersätta näringsidkaren för förhöjda leveranskostnader på grund av konsumentens val av leveransmetod. Om du alltså lämnar varan vid ett sådant utlämningsställe är det helt i sin ordning att de debiterar dig för de extra kostnader som detta ger dem.

Din andra fråga gäller om det spelar någon roll på vilket sätt du skickar paketen. Enligt 2 kap 13 § DAL så ska konsumenten stå för kostnaden för återsändning av varan. Det står inget om att återsändandet ska ske på visst sätt. Att skicka som företagspaket innebär dock att posten levererar varan direkt till näringsidkaren. Om du skickar som vanligt paket måste företaget hämta varan hos posten vilket innebär en extra kostnad för företaget. Denna kostnad kan de lägga på dig enligt 2 kap 15 § 1p DAL.

Du bör alltså skicka varan som företagspaket om du inte vill riskera extra avgifter.

Mvh

Johan LandströmRådgivare