Lång tid att reparera en iPhone

Köpte min Iphone dec-13 Lämnade in min Iphone 13 maj-14 för reparation. Idag 13 juni är den fortfarande på rep. Är det skälig tid? Kan jag kräva prisavdrag, eller någon form av ersättning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Enligt konsumentköplagen ska felet åtgärdas inom skälig tid. Om felet är av mer komplicerad elektronisk natur anses det enligt praxis från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) vara skäligt med en reparationstid på cirka 3 veckor. Om säljaren ger dig en lånetelefon kan de ta längre tid på sig för reparation.

Du skriver att du har väntat drygt en månad och det kan anses vara oskäligt. Du bör därmed kontakta säljaren och begära prisavdrag, få ersättning för att reparera telefonen på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Om du inte kan komma överens med säljaren kan du vända dig till konsumentrådgivaren i din kommun som kan hjälpa dig att pröva tvisten i ARN.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare