Lämna ut allmän handling

Har läst att prov i kommunal skola är allmän handling och att man därmed har rätt att begära ut en kopia av ett skrivet prov.

Har bett min dotters lärare om att få ut ett prov och då fått svaret att jag kan få en kopia på hennes svar men inte på provfrågorna. Kan de göra så?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmän handling
Du har rätt i att alla handlingar som finns hos offentliga myndigheter ska lämnas ut till den som begär det. Det här är en grundlagsskyddad rättighet man har som medborgare, se 2 kap. 12 § Tryckfrihetsförordningen, läs den här. Däremot finns det vissa undantag, bland annat om uppgiften skulle vara skyddad med sekretess eller hindra arbetets behöriga gång, se 6 kap. 4 § Offentlighets- och sekretesslagen (OSL), läs den här. Vad jag förstår det så är det själva provfrågorna som de inte vill lämna ut. Jag kan inte tänka mig att de skulle vara skyddade av sekretess eller störa arbetets behöriga gång, därför borde skolan lämna ut även frågorna.

Vad du kan göra
Om en myndighet inte vill lämna ut uppgift som är allmän handling så kan man överklaga beslutet till Kammarrätten, se 6 kap. 7 § OSL. Överklagan ska innehålla dina kontaktuppgifter, vilket beslut det är du vill överklaga, där kan du till exempel skriva vilken myndighet det gäller och vilken typ av uppgift det rör sig om. Vidare ska du i din överklagan förklara att det rör sig om att du vill ha ut handlingen och att skolan nekat det.

Ett jättestort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare