Laglott och tolkning av testamente

Min morbror har gått bort. Och han har inga barn är ogift men sambo. Han har upprättat ett testamente där hon står som förmånsragare. Men det är formulerat att hon ärver allt undantaget laglott. Hur tolkas det då. Är min mor då arvsberättigad enligt testamentet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det mesta av svensk arvsrätt finner du i ärvdabalken. Den bortgångnes närmaste arvingar är dennes barn, barnen kallas i lagen för bröstarvingar. Bröstarvingarna har sig emellan lika stor arvslott, dvs. att de ärver till lika stora delar (2 kap. 1 §). Laglotten utgör i sin tur hälften av den arvslott som tillkommer bröstarvingar (7 kap. 1 §). Bröstarvingens laglott är obligatorisk och går därmed inte att testamentera bort. Laglott tillkommer dock endast bröstarvingar och därmed har heller inte din mor någon laglott efter sin bror. Är testamentet formulerat så att din morbrors sambo står som ensam förmånstagare så kommer detta med allra största sannolikhet tolkas som att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla henne.

Jag ska dock tillägga att testamentet ska tolkas enligt testators vilja, dvs. din morbrors vilja (11 kap. 1 §). Skulle det vara så att det finns omständigheter som pekar på att han har avsett att kvarlåtenskapen ska fördelas på annat sätt så är det också så testamentet ska tolkas. En sådan omständighet kan t.ex. vara att han muntligen har uttryckt att testamentet ska tolkas på ett visst sätt.

Jag kan inte med säkerhet säga hur testamentet i sin helhet bör tolkas utifrån endast formuleringen du har angett. Jag kan däremot säga att om jag bedömer situationen utefter den information du har gett mig så tyder den på att din morbror har avsett att hela kvarlåtenskapen ska tillfalla hans sambo.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Är det något ytterligare du funderar över så är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare