Lagligt att sälja annans varumärke i mindre förpackning?

Hej!

Jag har planer på att öppna en webbshop där jag ska sälja parfymer upptappade i små sampleflaskor.

Är detta lagligt? Skulle det gå att göra detta lagligt t.ex. genom att samarbeta med en redan känd parfymaffär?

Måste jag ha tillstånd från varumärket som jag säljer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Du måste få tillstånd från varumärkesinnehavaren för att få sälja deras produkt (1 kap. 10 § varumärkeslagen). De som säljer t.ex. Dior-parfymer i sin butik har av Dior konsumerat rätten att sälja just de exemplar av varumärket vidare (1 kap. 12 § första stycket varumärkeslagen). Denna rätt kan säljas vidare men inte i ändrat skick. Om du alltså köper dessa exemplar och säljer dem i en annan förpackning så gör du intrång i Diors varumärke, vilket leder till böter och i värsta fall fängelse (8 kap. 1 § varumärkeslagen).

Det du behöver göra är att kontakta de företagen vars parfym du vill sälja och be om tillstånd att köpa stora mängder av deras parfym för att packa om och sälja vidare. Det räcker alltså inte att bara köpa produkterna, du måste ha uttryckligt tillstånd att packa om dem.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen i framtiden, prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare