Lagfart på dödsbos fastighet

Hej. Min man dog för drygt tre är sedan och dödsboet är ännu oskiftat. Tillgångarna i dödsboet är det radhus jag ännu bor i och dödsboet består, förutom jag själv, tre särkullbarn. De har alla skrivit på arvsavstående för fastigheten och nu när jag måste sälja har jag ansökt hos Lantmäteriet om att helt överta lagfarten. Nu har jag fått avslag på ansökan med motiveringen: "Då det finns flera dödsbodelägare efter… kan inte lagfart beviljas med bouppteckningen som grund och eftersom man i arvsavståendena avstår en specifik egendom (vilket man inte kan göra utan att själv ha fått egendomen först) kan inte dessa hanlingar ligga till grund för lagfart för Maria Misan Berge(denna typ av avståenden av en specifik sak måste dessutom uppfylla formkraven för gåva, eftersom fastighetsinskrivningen bedömmer dessa som just gåva). Ansökan om lagfart avslås därför i enlighet med 20 kap 6 § 1 p Jordabalken" För mig är detta inte alls begripligt. Hur kan vi göra, jag och de andra dödsbodelägarna? Jag har inte råd att bo kvar, de övriga önskar ingen ekonomisk del i försäljningen utan vill att jag ska kunna använda ev överskott till kommande boende för mig.

Lawline svarar

Hej!

Om Lantmäteriet inte godtog arvsavståendena så kan ni istället lösa problemet genom att upprätta en arvsskifteshandling. Arvsskiftet ska vara skriftligt och skrivas under av samtliga dödsbodelägare, 23:4 ärvdabalken. I arvsskiftet kan ni då välja att skifta fastigheten på dig, dvs skriva i arvsskifteshandlingen att fastigheten ska tillfalla dig. Resultatet blir då att fastigheten med full äganderätt tillfaller dig, således utan någon ekonomisk kompensation (om ni inte skriver in något om det i arvsskiftet) och utan att särkullbarnen har någon framtida rätt till fastigheten eller pengar du får vid en eventuell försäljning. Då kan du sedan använda arvsskifteshandlingen för att söka lagfart.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare