Kvitto eller annat bevisunderlag vid klagomål

Hej!

Köpte en nyrenoverad lägenhet i sep 2014 och med den kom en helt ny diskmaskin från Cylinda. Den har nu börjat krångla och när jag hör av mig till cylinda påstår dom att jag måste ha kvitto för att garantin ska gälla.

Jag har läst att man ska kunna bevisa att man köpt en vara i en viss affär, men i detta fallet är det ju just en Cylinda-maskin och jag kontaktar cylinda direkt. Borde inte då vara givet att den är köpt av dom.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om garantiutfästelser regleras i konsumentköplagen (KKL).

Av 21 § KKL framgår det att en säljare, som har lämnat garantiutfästelse för en vara, ska svara för försämringar som har skett inom garantitiden. Du har med andra ord rätt till att exempelvis lämna in din diskmaskin för reparation om garantifristen inte löpt ut.

Men för att detta ska vara möjligt behöver du bevisa att du köpt diskmaskinen från en viss säljare, samt när du har köpt den och hur mycket du köpte den för. Detta är förvisso enklast att påvisa genom kvitto. Om du saknar kvitto måste du bevisa köpet på något annat sätt, exempelvis via kontoutdrag från banken.

Diskmaskiner från Cylinda säljs av flera återförsäljare och därmed är bevisunderlaget av särskild betydelse tyvärr.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare