FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/11/2014

Krävs kvitto vid öppet köp?

Jag har köpt en statyett på en blomsteraffär i Jönköping. Den passar inte och jag vill lämna tillbaka den inom ramen för öppet köp som jag blev informerad om att det var. Tyvärr har kvittot förkommit men jag betalade med kort och har ett kontoutdrag som visar datum för köpet att det är på aktuell affär och beloppet på varan. I butiken säger de att de måste ha kassakvittot för redovisning till sina revisorer? Jag hävdade att det räcker att jag bevisar att jag köpt varan hos dem med mitt kontoutdrag från banken på kortköpet.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Öppet köp, det vill säga rätten att ångra sitt köp och lämna tillbaka en felfri vara för att den t ex inte passade som man tänkt är ett frivilligt åtagande för butikerna. De behöver alltså inte erbjuda öppet köp, och de kan själva bestämma vilka villkor som ska gälla.

Så om butiken kräver kassakvitto för att du ska få lämna tillbaka statyetten på öppet köp, och inte accepterar kontoutdrag så står det dem fritt. Hade det däremot handlat om en lagstadgad reklamation av en felaktig vara så hade det räckt att du med t ex kontoutdrag hade kunnat bevisa att varan var köpt just i den butiken och vilket datum. Men öppet köp regleras inte i lag.

Jag hoppas att du hittar det försvunna kvittot och att det löser sig på bästa sätt för dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare