Kravbrev/förlikningserbjudanden avseende påstådd fildelning

Hej

Jag har fått ett kravbrev ifrån [en advokatbyrå] där dom kräver mig på 8000kr för olaglig fildelning av [en TV-serie]. Jag har aldrig fildelat och undrar hur jag skall gå vidare med ärendet? Vad säger att dom nöjer sig med 8000kr (väldigt hög bot) betalning = erkännande? Var ligger bevisbördan? Dom hävdar att det är någon som har gjort fildelningen med min IP-adress men inte vem?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Kontext

Det här fenomenet har blivit alltmer utbrett de senaste två, tre åren. Förenklat handlar det om att i regel advokatfirmor åtar sig att, å en upphovsrättsinnehavares vägnar, driva in pengar från fildelare. Det går till på så vis, att advokatbyrån via domstol ålägger internetleverantörer att koppla IP-adresser till personuppgifter. Därefter skickar de till de misstänkta fildelarna erbjudanden om förlikningar, dvs. avtal som stipulerar något i stil med "Om du betalar 8 000 kr nu, lovar vi att inte senare driva civilrättslig talan och kräva dig på betydligt mer".

Ett par saker är här viktigt att bena ut. Förlikningserbjudandet har ingenting med den straffrättsliga processen att göra. Oavsett om du väljer att acceptera eller inte, kommer upphovsrättsinnehavarens möjlighet att polisanmäla dig kvarstå och du löper alltjämt risk att bli åtalad.

Jag ska också påpeka att det är felaktigt att bemärka bloppet i förlikningserbjudandet som "bot". Bot, eller böter, är något staten utfärdar. I det här fallet handlar det snarare om en godtycklig summa advokatbyrån kräver för att frånsäga sig möjligheten att föra en civilrättslig talan mot dig. Det kan framstå som juridisk semantik, men det är icke desto mindre viktigt eftersom det innebär att det inte föreligger en fastställd fordring. Således kan inte Kronofogden ingripa -- den möjligheten har de först om du ingår förlikningsavtalet eller om en domstol bifaller ett käromål mot dig.

Mig veterligen är det sällan advokatbyråerna går vidare. Det finns ett par, om än få, exempel från våra grannländer där liknande verksamheter förekommer. Norges Konsumentverk har uppmanat till att ignorera kravbrev av förevarande typ. Den advokatbyrå du skriver om är såvitt jag vet en ny aktör på den här markanden. Jag kan således inte uttala mig om deras tendens att göra verklighet av sina hot.

Hot

Att på så sätt advokatbyrån ifråga förfar, närmast hota med polisanmälan, gränsar enligt min bedömning till lagbrott, enl. 4 kap. 4 a § alternativt 9 kap. 4 § brottsbalken, se också det här svaret.

Skadestånd

Advokatfirman har att kräva fildelare på pengar enligt 54 § upphovsrättslagen. En allmän princip i svensk skadeståndsrätt är att den skadelidande endast är berättigad till s k reparativ ersättning, dvs., endast ersättning för reell skada. Om exempelvis jag vandaliserar egendom till ett värde av 5 000 kr, ska jag erlägga 5 000 kr i ersättning -- varken mer eller mindre. Immaterialrättens område avviker emellertid härifrån. Istället kan en förfelad upphovsrättsinnehavare kräva (1) skälig ersättning (2) ersättning för utebliven vinst (3) skada på verkets anseende (4) ideell skada (5) avskräckande skadestånd. Att illegalt ladda ner en film värd några tiokronor, kan således kosta många, många, många gånger mer än vad filmen egentligen är värd.

Bevisbördan

Advokatfirman måste såklart kunna föra i bevisning att du faktiskt laddat ner filmen. Enligt ett färskt EU-avgörande kan personer med öppna nätverk, dvs. ej lösenordsskyddade nätverk, inte hållas ansvariga för att de använts till fildelning. Beslutet avsåg visserligen affärsrörelser men detsamma ska gälla privatpersoner.

Mitt råd är således att omgående öppna nätverket vars IP-adress är kopplad till nedladdningen, och upprätta ett parallellt nätverk med en annan IP-adress. Varken besvara eller betala deras förlikningserbjudande. Ha is i magen-- i synnerhet som du faktiskt inte laddat ner filen ifråga.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Jag inser att det är en stressig situation, varför jag prioriterat svarstid över koherenta meningar -- du är mer än välkommen att återkomma om du har ytterligare frågor! elias.olsson@lawline.se

Allt gott,

Elias OlssonRådgivare