Kravbrev angående påstådd fildelning

Hej!

Fick nyligen ett brev från njordlaw i brevlådan som gäller s.k. illegal nedladdning av film (gjord för 2 år sedan!?!). Jag har i och för sig laddat ned en film men enbart för eget bruk - ingen fildelning eller kopiering. Advokatfirman går på hårt med att erbjuda en förlikning till ett oförskämt högt belopp på 4500SEK.

Jag ber nu om råd på hur jag ska gå vidare med det här brevet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Njord law firm är en dansk advokatbyrå som företräder en grupp skandinaviska och internationella filmproducenter. Advokatbyrån har blivit särskilt uppmärksammad i media i och med att de - på uppdrag av upphovsrättshavarna - skickar ut kravbrev till bland annat svenska (påstådda) fildelare där de uppmanas betala ett visst belopp.

Kravbrevet du fått är en form av förlikning och du befinner dig alltså inom det civilrättsliga området. Du är därför inte skyldig per se att betala för du fått ett sådant kravbrev.

Råd

Du behöver varken betala eller svara på Njords kravbrev. Det är i slutändan domstolen som bedömer huruvida du har en skyldighet att betala och i sådant fall hur mycket. Det är inte säkert att advokatbyrån överhuvudtaget kommer att ta ditt ärende vidare till domstol, särskilt när det rör sig om ett så litet belopp. Om kravbrevet går till inkasso måste du dock meddela inkassobolaget att du bestrider kravet.

Anna HolmströmRådgivare