Kravbrev ang. upphovsrättsintrång

Hej! Jag har fått ett brev från Ramberg advokater där det står att mitt "internetabonnemang har använts för olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddade verk" De påstår att jag laddat ner ett avsnitt av Black sails och vill att jag ska betala 4500 kr i förlikning. Jag har inte laddat ner någonting. Har läst en del och det här verkar vara vanligt förekommande. Jag undrar om det är bäst att helt ignonera brevet eller att bestrida till Ramberg?Det står också att om jag inte betalar eller tar kontakt inom 20 dagar kan rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare och väcka talan mot mig i domstol. Jag är orolig över detta så oerhört tacksam för svar. Ha en fin dag.

Lawline svarar

Hej!

Det är mycket riktigt som du säger att kravbrev som dessa har ökat mycket på sistone. Kraven skickas ut i mängder och är oftast inte seriösa till den del de faktiskt kommer att föra talan i domstol. Det du bör göra är att meddela dem att du bestrider kravet - du behöver inte ens ange varför.

Särskilt om du inte har laddat ner någonting har du inget att oroa dig för.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare