FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/05/2015

Krav på mer betalning vid internetköp.

Jag har köpt en lampa på internet och nu fick jag ett mail av dem där de skriver att varans pris var felaktigt och vill att jag ska betala mer. Detta trots orderbekräftelse med priset jag betalade och som stod på hemsidan. Varan jag köpte var en lampa som jag betalade 1800 kr för, nu vill dom ha ytterligare 1000 kr. Jag har betalat med mitt visa kort, vilka rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du köpt lampan som privatperson av ett företag. Det skulle innebära att lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (härefter kallad distanslagen) gäller, se https://lagen.nu/2005:59.

Huvudregeln är att ett avtalsvillkor som är till din nackdel inte tillåts enligt distanslagen 1:4.

Företaget ska ge dig information i förväg om varans pris, så att en sådan här överraskning inte görs, distanslagen 2:2 1 st. p. 3. När ett distansavtal ingåtts ska orderbekräftelse ges och avtalet är då bekräftat, distanslagen 2:4. Efter att avtalet är bekräftat har de inte rätt att kräva ytterligare betalning OM inte det kan anses ha rört sig om ett uppenbart fel. Ex. på detta skulle kunna vara att lampan du köpte kostade 180 kr istället för 1800 kr. Som det ser ut nu rör det sig inte om ett fel som du borde ha insett enligt avtalslagens 32 §, se https://lagen.nu/1915:218.

Som konsument kan du ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har fått varan i handen enligt reglerna om ångerrätt, distanslagen 2:10-12. Du får då på egen bekostnad skicka tillbaka varan till företaget, och företaget måste i sin tur återbetala köpeskillingen till dig, distanslagen 2:13-14.

Slutsatsen är att du kan välja mellan att vägra betala eftersom de har accepterat avtalet genom orderbekräftelsen och då inte har rätt att kräva mer betalt eller så kan du ångra köpet inom ångerfristen.

Om du vill ha mer hjälp med hur du ska gå tillväga eller om du behöver hjälp att bestrida en ev. faktura på den övriga betalningen kan du kontakta vår telefonrådgivning på tel. 08-533 300 04 eller skicka ett mail till radgivning@lawline.se.

Hoppas du har fått klarhet i ditt ärende!

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare