FrågaÖVRIGTÖvrigt22/05/2023

Köra cross under 15 och i skogen

Får man köra cross när man är under 15? får man köra i skogen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar det i din fråga att du ej är 15 år gammal och vill köra motorcross utanför bana, speciellt då i skog.

Om man framför en mototcykel utan giltigt körkort kallas det för olovlig körning och är brottsligt (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Detta straffas vanligen med böter.

Däremot så förutsatt att du ej är 15, så är du därmed ej straffmyndig.

Dock så kan detta påverka framtida möjligheter att anskaffa ett körkort. Man kan få en spärrtid som innebär en angiven tid som körkort inte får utfärdas inom (3 kap 9 § körkortslagen). Längden på denna tid varierar mellan en månad och tre år.

Vidare så får man enbart köra Cross på enskilda vägar, t.ex. skogsbilvägar som ej är allmänna eller kommunala. Dock förutsätter detta att crossen är terrängregisterad, är den ej det så får den enbart köras på inhägnade områden.

Alltså, sammanfattande för din del så kan den olovliga körningen medföra varierande konsekvenser och det rekomenderas därmed ej att du kör cross innan 15 års ålder. Det är även ej tillåtet att köra den fritt i skogen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare