FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2014

Köpt vara som bytts mot stöldgods

He har tycks hamnat i en liten soppa . det var så att jag köpte en cross av en person mot kvitto å dylikt för 4 månader sen . men i helgen visade det sig att den crossen hade varigt byt mot en annan cross som i sin tur hade varigt stulen å nu kommer den första ägaren till mig åsäger han villa ha tillbaka sin cross . Men denna person har bara ett foto på crossen men inget ramnr eller nått . Men igentligen behöver jag känna mig inblandad för skalade cross har ju varigt ägt byt hela tiden det e e ju en annan cross som e stulen å byt från första början med den crossen jag har idag .behöver jag vara orolig att dom hämtar den polisen säger det e lugnt men vad säger ni

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått omständigheterna rätt har du köpt en cross (A) som aldrig blivit stulen men som den ursprunglige ägaren bytte mot en annan cross (B) som senare visade sig vara stöldgods. Förmodligen tvingades han lämna ifrån sig den (B) och vill nu ha tillbaka den cross (A) han bytte bort - den du har köpt.

Eftersom du har köpt crossen (A) helt enligt reglerna, dvs mot kvitto och betalat vad som verkar vara ett skäligt pris så är du rätt ägare till crossen. Att en helt annan cross senare visar sig vara stöldgods har ingen inverkan på ditt köp.

Du är därför egentligen inte indragen i konflikten. Han som kräver crossen av dig får istället ge sig på personen som han bytte crossar med och kräva skadestånd. Det finns ingen risk att polisen kommer och hämtar crossen.

Hoppas du är nöjd med ditt svar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare