Konsumtion av ensamrätt (varumärke)

Hej! Jag undrar över licensierade tyger. Om jag som företag köper tyger, t ex D*sney som är köpta på licens av min grossist och som jag nu köpt av dem och säljer i min butik och webshop, behöver jag uppge att de kan vara på licens? Och om en kund köper av mig och sedan säljer vidare tyget eller en tillverkad produkt (vanligt bland hobbysömmerskor) kan jag som säljare av tyget bli drabbad på något sätt? Kort och gott, vågar jag köpa tyg av min grossist och sälja i min webshop utan repressalier? Det är en väldigt omdiskuterad fråga i sykretsar. Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Jag tolkar dig som att med "licensierade tyger" menar att de är produkter gjorda av tyg med registrerade varumärken.

Generellt gäller det att de som innehar varumärkesrätt har en s.k. ensamrätt enligt 1 kap. 10 § varumärkeslagen (2010:1877), och innebär att innehavaren i princip får förbjuda andra att använda varumärket i näringsverksamhet. För vidareförsäljning av varumärkesrättsligt skyddade varor anger 12 § samma kapitel att ensamrätten kan konsumeras när en vara, med innehavarens samtycke, förs in på marknaden inom EES-området (Sverige inkluderas här). I praktiken innebär konsumtionen att om din grossist, med licens från Disney, säljer en tygprodukt till dig är ensamrätten till just den tygprodukten konsumerad. Du får då rätt att utan tillstånd från Disney sälja vidare just den produkten. Enligt andra stycket samma paragraf måste du dock behålla produkternas skick såsom de var - du får alltså inte sälja varor vars skick har förändrats eller försämrats på något sätt.

Så länge din grossist säljer varorna till dig med erforderligt tillstånd från rättighetsinnehavaren är försäljningen i din butik/webshop fullt tillåten. Var dock försiktig med att inte marknadsföra de skyddade varorna hur som helst. Jag kan inte se någon grund för att du skulle kunna ansvara för något som dina köpare gör. Du har inte heller någon särskild skyldighet att uppge om du säljer varorna med licens eller inte.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare